Flinders Range - dag 1 - Reisverslag uit Hawker, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Flinders Range - dag 1 - Reisverslag uit Hawker, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Flinders Range - dag 1

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

26 November 2017 | Australië, Hawker

Wat wij jullie niet verteld hadden, is dat we gelijk bij het inchecken op de camping voor vandaag een 4WD tour geboekt hebben. Die vertrekt om 08:30 en inderdaad, bijna klokslag half negen rijdt er een 4WD de camping op. Wij gaan vanochtend de tour doen onder begeleiding van Rick, onze gids, en Jarna en haar dochter Eliza, beiden uit Adelaide.

We rijden de Range in en de gids verteld ons alvast wat over het ontstaan van de Wilpena Pound en de omliggende bergen oftewel "ranges". De Wilpena Pound is een ringgebergte (wij weten niet of dit de juiste vertaling is, maar jullie moeten het er maar even mee doen). Het lijkt net alsof het een oude vulkaan is, maar dat is dus niet zo. Alles is ontstaan door bodembeweging en erosie. Dit is een proces van miljoenen jaren geleden. Ook vertelt hij dat vroeger dit een zee was en dat ze hier fossielen hebben gevonden van levensvormen die hier zo'n 600 miljoen jaar (!!) geleden rondzwommen. We krijgen ook wat van die fossielen te zien tijdens de tour.

We rijden door twee "gorges" oftewel rotskloven. In één daarvan hebben ze een paar jaar geleden weer "Yellow footed rock Wallabies" in het wild uitgezet. Het zijn wat schuwe beestjes die ook veel schuilen in de holen in de rotsen. Wij hebben geluk en zien één exemplaar. Opvallend aan deze Wallabies is o.a. hun gestreepte staart. Dat is, zo hebben wij begrepen, ook waar o.a. het verschil zit tussen een Wallaby en een Kangaroo: de staart van een Wallaby is flexibeler en bevat ook geen been, dit in tegenstelling tot de staart van een Kangaroo.

Van de gids en van Jarna krijgen we de tip om na de tour een wandeling in de Wilpena Pound te gaan maken. We kunnen er tot vlak bij de ingang komen. Daar is ook het informatie centrum. Hier betalen we onze entree voor het park. Deze hebben we nodig om bijvoorbeeld de Pound binnen te komen, maar ook wanneer we van de twee hoofdwegen af willen. Onze "pass" is een paar dagen geldig, dus morgen kunnen we er ook nog gebruik van maken.

Het is een mooie wandeling door beboste omgeving, dus redelijk wat schaduw. We lopen door tot een oude nederzetting, Hill's Homestead geheten. Hier valt te lezen hoe de eerste kolonisten die hier kwamen hebben geprobeerd een boerderij op te zetten. In het begin probeerden ze het met houden van schapen, maar ze brachten veels te veel schapen mee, waardoor binnen korte tijd alles was kaalgevreten. Het verbouwen van graan en andere gewassen verliep wisselvallig, met name vanwege lange periode van droogte. Ook het vervoer vanuit de Pound was een probleem: er is maar één weg naar buiten. Ze hebben geprobeerd hier een weg aan te leggen, maar door hevige regenval ontstaan hier overal "floods" en die spoelden de weg...weg. Uiteindelijk hebben ze het opgegeven. Er is hier ook een uitkijkpunt vanaf waar we een groot deel van de "kring" kunnen zien.

Op de weg terug reserveren we een plekje bij The Woolshed, dat is het restaurant dat vlakbij de camping lig. Het reserveren is niet om ervoor te zorgen dat we een plekje hebben, want overdreven druk is het niet. Het is meer bedoeld dat de eigenaar dan weet hoeveel mensen er komen en hij eventueel extra personeel kan laten komen.

Na ons opgefrist te hebben komen we rond 7 uur bij het restaurant aan. Het eten is geweldig: Yvon geniet van een heerlijke Baramundi (da's vis) en Toon eet (zonder gewetensbezwaar) lamsvlees dat van de eigen range komt. Na een toetje gaan we wederom moe en voldaan terug naar de camping. Na een afzakkertje duiken we heerlijk ons bed in.