Riverland naar Flinders Range - Reisverslag uit Hawker, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Riverland naar Flinders Range - Reisverslag uit Hawker, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Riverland naar Flinders Range

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

25 November 2017 | Australië, Hawker

Willen jullie een spannend reisverslag lezen? Google dan eens op "spannend reisverslag lezen", want komend verslag wordt alles behalve spannend. Wij hebben namelijk een reisdag vandaag en wel van Riverland naar Flinders Range. En wat hebben wij onderweg beleefd. Niet heel veel. Allereerst doen we bij de lokale Woolworth boodschappen. Want vooral de groente en fruitafdeling van de camper moet aangevuld worden. Vervolgens tanken we af met diesel en gaan we op naar Flinders Range. Tom Tom zit weer in zijn "IWAB" modus. Dat is de "Ik Weet Alles Beter" Modus en wil ons ca 150 km om laten rijden. Hoezo is dat sneller!? Dus het eerste stuk volgen we de Toon Toon route. Dat is de "IWEAB" modus. De E staat voor Echt.

Het landschap waar we vandaag doorheen rijden is weer heel anders dan gisteren. We merken dat we verder in de outback komen want...hier ligt een houten boot in het weiland. Huh!? Jawel, schijnbaar kilometers ver van water ligt er houten boot in het weiland. Dat is ergens maar goed ook, want echt waterdicht is het ding niet meer. Anders gezegd: je kijkt vanaf de buitenkant zo naar de binnenkant. En andersom. Iemand heeft hier dus zijn scheepje op het drooge.

We vervolgen ons weg en maken een tussenstop in Burra waar we genieten van een long black in de plaatselijke café. Ter verduidelijking: hier drinkt men koffie in een café. Dat is ook logisch, want dat is ook wat het woord betekent. Bier of andere alcoholische versnaperingen verkopen ze in een café niet. Althans: niet in Australië. Een toilet hebben ze overigens in dit café niet, maar er is een public toilet wat verder along the road. No worries. We just walk that way.

Na Burra draaien we de Barrier Highway op. Die zouden we kunnen blijven volgen zodat we uiteindelijk in Broken Hill uit zouden komen. U weet wel: Flying Docters....van vroeger. Wij besluiten echter Broken Hill rechts, voor u lezers thuis links, te laten liggen en nemen de afslag richting Orroroo waar we koffie drinken in een café tussen de kerstversieringen. Na Orroroo gaan we richting Hawker.

Inmiddels geeft de indicator in de camper aan dat we nog twee streepjes diesel hebben. Dat blijft altijd iets misterieus: hoeveel liter zijn die laatste streepjes. Er zijn 10 streepjes...is elk streepje evenveel waard? Of doen we langer met die eerste streepjes dan de laatste streepjes.

In Hawker hebben ze, volgens Tommie, twee tankstations. De eerste is gesloten. We hopen dat de tweede wel open is. Soms zit echt alles tegen...hij is open, we tanken vol met diesel, nemen de waarschuwing van de pomphouder om veilig te rijden in verband met de kangaroos ter harte en beginnen aan het laatste stukje richting camping. En van dat laatste stukje is het laatste stukje een dirt road, dus onverhard. Even na 4 uur komen we op de camping aan. We checken in en voor het eerst weet een camping ons op waarde in te schatten, we krijgen namelijk plek 1. Camper geparkeerd, luifeltje naar beneden, dop van de fles en benen omhoog. En verder genieten van het uitzicht en de rust.