Flinders Range - dag 2 - Reisverslag uit Blinman, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Flinders Range - dag 2 - Reisverslag uit Blinman, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Flinders Range - dag 2

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

27 November 2017 | Australië, Blinman

Vandaag gaan we iets doen dat behoorlijk wat stof zal doen opwaaien hier. Letterlijk danwel te verstaan. We hebben besloten zelf een 4WD te huren en hiermee wat van de dirtroads te gaan rijden. Op die manier kunnen we wat zien van de omgeving, met onze camper is dat niet te doen.

De lokale garage verhuurt 4WD's voor $150 per dag (met een max van 200km per dag). We krijgen een hele mooie Toyota Landcruiser Prado mee. Hij lijkt nieuw, maar er staat toch al ruim 2 ton op de teller. Bij het tankstation annex general store annex seismologisch meetstation...huh? Jawel: er staat een seismograaf in de shop. Afijn, in het tankstation krijgen we een door de mensen zelf getekende kaart van alle "unsealed" roads en mooie routes die er zijn in Flinders Range. Het deel dat we gisteren al gedaan hebben kunnen we overslaan.

Voor jullie beleving: rijden door/langs Flinders Range is heel simpel. Er zijn twee geasfalteerde wegen die beiden beginnen in Hawker. De ene weg gaat langs de oostkant naar het Noorden en komt na 110 km uit in het plaatsje Blinman. De andere weg gaat langs de westkant en komt na 92 km uit in het plaatsje Parachilna. Van Blinman naar Parachilna en vice versa kan men via de Parachilna Gorge of via de smallere Glass Gorge.

Wij kiezen ervoor om eerst een stukje van de westelijke weg te kiezen en dan via de Moralana Scenic Drive naar het oosten te rijden om vervolgens op de oostelijke weg uit te komen. Deze oostelijke weg, naar Blinman dus, heeft nog wat bezienswaardigheden onderweg, zoals bijvoorbeeld de Sacred Canyon (oftewel de heilige Canyon). Hier zijn nog rotstekeningen van de aboriginals te vinden. De canyon is niet enorm groot (verre van Grand) maar wij vinden het mooi en ook de rotstekeningen zijn indrukwekkend.

We rijden verder naar Blinman. Ze hebben daar een "general store" en een hotel. En een oude kopermijn die niet meer in gebruik is, maar wel bezichtigd kan worden. De general store brengt ons enigszins in verwarring: er hangen posters op dat de store is gesloten omdat deze een nieuwe inrichting krijgt, maar op de deur hangt een bordje dat de store open is en we zien ook iemand naar binnen gaan. Wij volgen maar de store blijkt toch echt gesloten. Maar goed dan dat we in Hawker wat te eten hebben ingeslagen. We gaan naar het hotel voor een long black. Het is er naar Blinman's begrippen druk: er zijn wel drie mensen binnen en dat is de helft van het aantal inwoners dat dit plaatsje heeft. Het hotel oogt ook wat gedateerd, maar dat heeft ook zo zijn charme en hoort ook wel bij de outback.

Na de koffie gaan we verder en we nemen de Glass Gorge. Dit is dus de smalle track. Het is een prachtige gorge om door te rijden. We zien onderweg redelijk wat kangaroos en geiten. Het is geen echte 4WD-track met bijvoorbeeld steile stukken, maar het is wel goed dat de auto hoog op zijn wielen staat, want er zit hier en daar een gat in de weg.

Onderweg komen we nog een schapenboer tegen die (een deel van) zijn schapen bijeen aan het drijven is. Althans...hij zit in zijn auto, een ander zit op een motor en drijft hiermee de schapen bijeen.

Over de Gorge die ca 40km lang is doen we een uur. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt om wat foto's te maken en bij het uitstappen merken dat de temperatuur redelijk is opgelopen: het is nu ruim 30 graden. En ze kunnen wel zeggen : but it's a dry heat, maar het blijft erg warm.

De weg van Parachilna naar Hawker is niet echt spectaculair, maar het landschap blijft ons boeien. Net voor sluitingstijd leveren we de 4WD af bij de garage. We blijken 376 kilometer gereden te hebben.

Met onze inmiddels vertrouwde Britz rijden we terug naar de camping. Onderweg moeten we nog een noodstop maken voor pa Emoe met zijn kleintjes en een Kangaroo. Over Emoe vader en zijn kleintejs. De taakverdeling bij Emoe's (voor wat betreft zorg voor het nageslacht althans) is als volgt: Emoe vrouwtjes (Emoeders dus) leggen de eieren, de mannetjes broeden ze uit en zorgen voor de kinderen tot ze groot zijn. Enig vergelijk hier tussen Emoe's en mensen gaat mank, mensenvrouwtjes leggen immers geen eieren.

's Avonds is er nog een mooie zonsondergang te zien.

Morgen vertrekken we richting Adelaide.

• 28 November 2017 - 07:12

Truus:

Zo zeg die zonsondergangen , prachtig

• 28 November 2017 - 08:22

Maarten:

Kijk, dit soort beelden ken ik nu van de tv van vroeger. Komt dat dan toch allemaal door die Flying Doctors?

• 28 November 2017 - 19:10

René:

Mooie reis. Ben (bijna) jaloers. Geniet er van, en blijf nog even weg als het kan ;-)