All good things come to an end - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu All good things come to an end - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

All good things come to an end

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

02 December 2017 | Australië, Adelaide

Vanochtend worden we wakker met in het besef dat dit onze laatste volle dag in Australië gaat worden. Overigens scheelt het maar 1,5 uur of het was onze één-na-laatste dag in Australië geweest: we vliegen zondag namelijk pas om 22:30 lokale tijd (dus 13:00 Nederlandse tijd).

Tegen tien uur verlaten we het Levi-park Caravan Park en rijden naar Hahndorf. U als trouwe lezers weet het al: eerst koffie, dan pas verder. Dat verder wordt in dit geval The Aboriginal Art House. Dat was eerder deze week gesloten, maar nu is het, gelukkig, open. We hadden voor ons vertrek al het idee om een aboriginal schilderij te kopen, maar we hadden nog niet iets met een voor ons aanvaardbare prijs kunnen vinden. In dit Art House hangen genoeg schilderijen, maar niet één die ons beiden kan bekoren. Gelukkig hebben ze, naast de schilderijen die ophangen, ook heel veel canvassen die nog niet zijn opgespannen. Deze liggen in lades en de dame van de galerie is zeer behulpvaardig. Ze weet ons veel te vertellen over de kunstenaars zelf en de betekenis van hun schilderijen. Tussendoor moet ze nog iemand de deur wijzen die, ondanks dat er duidelijk staat dat er niet gefotografeerd mag worden, toch meent dit te moeten doen.

Na diverse canvassen bekeken te hebben, hebben we er één gevonden die we beiden mooi vinden. We krijgen er een certificaat van echtheid bij, ze legt ons uit hoe we op het vliegveld 10% van het aankoopbedrag terug kunnen krijgen en als we de galerie uitgaan zijn we de eigenaars van een echt aboriginal schilderij. Een mooier aandenken aan deze reis, naast uiteraard de herinneringen en de foto´s, kunnen wij ons niet voorstellen.

We eten in hetzelfde restaurant waar we eerder deze week hebben zitten eten en verlaten wederom bommetjevol de zaak. We rijden de camper naar de camping, checken in en zoeken voor de laatste keer ons plekje op.

De tassen worden al zoveel als mogelijk ingepakt (de kaarten gaan toch mee) en we overdenken wat we de afgelopen weken hebben mogen zien. Met de nadruk op mogen, want we beseffen dat we ergens bevoorrecht zijn dat we deze reis hebben kunnen maken.

We weten nog bijna als de dag van gisteren dat we besloten hebben tot deze reis. En dat we er lang naar uitgekeken hebben. De dagen en weken hier zijn weliswaar snel gegaan, maar naar ons idee ook niet voorbij gevlogen.

Van Peter en Karin van Campers Down Under kregen we een reisadvies voor de route van Sydney naar Melbourne en van Melbourne naar Adelaide. Deze route kwam op ruim 4.100 km bij elkaar en wij zeiden nog dat we dat nooit gingen redden omdat we ook wilden genieten. Dat pakte uiteindelijk iets anders uit: tot en met vandaag hebben we 5.500 km gereden! Dat is inclusief de kilometers met de 4WD die we in Flinders Ranges gehuurd hebben. Hebben we het idee dat we alles hebben afgeraffeld en geen tijd hebben gehad de dingen die we gezien hebben even te laten bezinken? Nee, totaal niet. Misschien ook wel omdat er ook reisdagen bijzaten en tijdens het rijden hebben we het veel met elkaar gehad over de dingen die we gezien en beleefd hebben. En ook het schrijven van het blog was een manier om de afgelopen dag/dagen weer even te overdenken.

In hun reisadvies hebben Peter en Karin geschreven dat we keuzes zouden moeten maken van wat we niet wilden gaan zien. Dit omwille van de tijd. Zo hebben wij bijvoorbeeld besloten niet naar Kangaroo Island te gaan. Mede op advies van diverse mensen hebben we wel besloten naar Flinders Ranges te gaan, wat uiteindelijk meer dan de moeite waard was.

We hebben besloten zeker nog een keer terug te willen naar Australië om meer van dit mooie land te zien (en ja Jean-Paul en Bea: NZ staat ook op ons lijstje!). Wanneer dat gaat worden? Geen idee: we gaan eerst nagenieten van deze droomreis.

Dit is het laatste blog van deze reis. We bedanken iedereen voor het meelezen en meeleven en ook voor de vele leuke reacties! Over 54 uur hopen we weer met onze voeten op de koude Nederlandse bodem te staan en de familie en vrienden weer te kunnen zien. En dat voelt ook wel weer goed.

En Yvon vroeg: potje jokeren?

• 02 December 2017 - 06:59

Anne:

Goede terug reis! Heb genoten van jullie verslag!!

• 02 December 2017 - 08:35

Clementine:

Alvast een goede vlucht terug naar huis. Deze reis is vast een onvergetelijke ervaring. Dank dat ik vanuit mijn (luie) stoel de reis heb mee mogen beleven!

• 02 December 2017 - 09:48

Karin:

We zeggen altijd: tel er maar 30% bij op qua kilometers. En 4100 plus 30% is ruim 5300 km dus dat klopt wel ongeveer :) Fijn dat jullie zo genoten hebben. Goede reis terug!

• 02 December 2017 - 09:56

Jolanda Berrier:

Een hele goede reis naar huis toegewenst, en ik vondt het geweldig om jullie reisverslagen te mogen kezen!

• 02 December 2017 - 10:27

Lien:

Hele goede thuisreis gewenst. Het was leuk om jullie reisverslag te lezen. Volgende keer naar Queensland?

• 02 December 2017 - 13:44

Jieles En Corrie:

Goede terugreis. Wij hebben genoten van jullie reisverhalen en zijn nieuwsgierig naar jullie nog te maken fotoboek. Wij zijn bezig met het fotoboek Zuid-Afrika.
    Nieuw Zeeland kunnen we jullie ook aanraden om te gaan doen.

• 02 December 2017 - 13:54

Frans Van Stee:

Hallo Yvonne en Anton,

Fijn te horen dat dit zo een geweldige reis is om op terug te kunnen kijken.
    Zeker wij weten als geen ander wat voor gevoel dat geeft.
    Dat idee om ooit nog eens terug te gaan klinkt mij als muziek in de oren.

Goede reis terug en graag tot horens, ziens met alle verhalen en ongetwijfeld prachtige foto's.

Groeten,
    Frans en Els

• 02 December 2017 - 18:30

Marjon:

Een hele goede thuisreis gewenst. Trek warme kleren aan, want het is hier berekoud. Het was heel fijn om via jullie reisverhalen mee te mogen genieten. Geniet nog van de laatste uren

• 03 December 2017 - 08:34

Bea En Jean-Paul:

Hallo reizigers.

Hopelijk hadden jullie een vlotte thuisreis, tegen de tijd dat jullie dit lezen.

Wij hebben genoten van leuke verhalen, mooie foto's en fantastische belevenissen.

Tot ziens in NZ, ooit, maar voor die tijd zeker weer een keer in NL :-)

Veel groetjes en tot emails/whatsapps.

Bea en Jean-Paul.

• 03 December 2017 - 11:05

Johan Lous:

Hallo vakantiegangers, Jammer dat jullie reis er opzit. We hebben genoten van de reis die we via jullie verslagen en foto's hebben mogen meebeleven. Het was duidelijk dat jullie reis een enorme leuke belevenis voor jullie was, veel mooie herinneringen en beelden. Ook middels het schilderij kunnen je nog lang nagenieten van deze reis.
    Groetjes Karin en Johan

• 03 December 2017 - 12:48

Maarten:

Goede terugreis gewenst ! Met zoveel indrukken om op terug te kijken zal het vast niet te lang duren. En dan komen daarna de foto's nog. Ben heel benieuwd !

• 03 December 2017 - 19:59

Diane:

Hele goede reis terug .jullie verhalen lezen was echt heel leuk .wat hebben jullie veel gezien en beleefd .Tot gauw in ons koude kikkerlandje .

• 04 December 2017 - 19:44

L&L Buitenrust:

Hier een wat late reactie. Het waren en blijven mooie en prettige reisverslagen. En nu komt de tijd van het verwerken van de foto's. Dat is terug kijken op belevenissen die altijd blijven.
    Het zal wel even wennen zijn, maar elk klimaat heeft zijn voor en tegen. Maar je weet nooit.
    Blijf er van genieten.
    Groetjes vanuit Buitenrust.