Sydney naar Katoomba - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Sydney naar Katoomba - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Sydney naar Katoomba

Door: Yvontoon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

03 November 2017 | Australië, Sydney

Sydney naaar Katoomba

We zijn zoals gewoonlijk op tijd wakker. Na ons laatste breakie in Sydney laten we ons door een taxi naar het ophaalpunt van onze camper brengen. Daar aangekomen krijgen we de eerste teleurstelling te verwerken: we krijgen een gratis upgrade naar een grotere camper. Heel vervelend. Het is druk met andere mensen die net als ons ook hun camper op komen halen. We ontmoeten er een ander Nederlands stel. Zij gaan richting Cairns, dat is naar het Noorden. Ook een Canadees stel. Leuk: we wisselen wat stereotyperingen uit. Wij lopen op wooden shoes (klompen voor degenen onder jullie die de engelse taal niet machtig zijn), wonen in windmolens en verkopen (of was het eten?) tulpen. Zij daarentegen eten hele dagen maple syrup en doen niets anders dan hele dagen bomen omhakken. Doordat het redelijk druk is verloopt de uitleg etcetera wat rommelig maar hee, we hebben vakantie.

Uiteindelijk is alles geregeld en gaan we op weg. Het eerste wat we zo'n beetje tegenkomen als we van het terrein afrijden is een rotonde en jawel: we houden links aan, gaan met de klok mee over de rotonde en vervolgen heelhuids onze weg. Het links rijden gaat vanzelf: iedereen doet het hier.

Nadat we boodschappen hebben gedaan en wat hebben gegeten gaan we richting Katoomba. Een uur later zijn we een ervaring rijker, namelijk met een camper door het centrum van Sydney rijden. We komen zelfs langs ons hotel! Hadden ze daar de camper niet kunnen afleveren?

Het is redelijk druk op de weg, maar toch verloopt de reis naar Katoomba voorspoedig. Eind van de middag komen we aan bij de camping. We vragen of er nog plek is voor een camper en krijgen eerst te horen dat het vol is. In ieder geval geen plek meer met een stroomaansluiting. We vragen of er in de buurt andere campings zijn maar krijgen te horen dat er dit weekend een soort bloemen expositie is waardoor het extra druk is. Uiteindelijk blijken ze nog wel een plek zonder stroom te hebben en vanaf morgen kunnen we dan naar een plek met stroom. Dan dat maar. Wel moeten we zelf maar kijken of onze camper past op de plaats: de plaats is namelijk niet zo groot. Bij afpassen blijkt de plek ca 8 meter lang, de camper is ca 6 meter lang, dan hebben we voor en achter 1 meter over. Moet genoeg zijn. Een paar minuten later staat de camper file geparkeerd en wel op z'n plek. En wie staan er voor ons: het Nederlandse stel dat richting Cairns gaat. Veel meer dan die info krijgen we overigens niet uit ze.

Alles op de camping ziet er netjes uit: er is een 'camp kitchen' met gratis te gebruiken barbies (niet die poppen, maar BBQ's. Australiërs zijn dol op verkleinwoorden). Er staan waterkokers en een gezamenlijk te gebruiken koelkast.

De camping is vlak bij de "Three Sisters", een rots formatie die volgens één van de aboriginal legendes als volgt is ontstaan: drie zussen van een stam waren verliefd op drie broers van een andere stam. Een relatie tussen mensen van andere stammen was echter volgens stam-regels niet toegestaan. De broers wilden vervolgens de drie zussen ontvoeren. Dit had een stammenoorlog tot gevolg. Om te voorkomen dat de zussen "gestolen" zouden worden veranderde de "wijze man" van hun stam ze in steen met het idee ze weer terug te veranderen na de stammenoorlog. Echter: de wijze man werd tijdens de stammenoorlog gedood en sindsdien staan de zusters er versteend bij. Dit alles willen we - als het weer het toe laat - morgen gaan bekijken. Eerst gaan we onze eerste nacht in de camper tegemoet. Welterusten en tot later!

PS: we hebben (gratis) WiFi op de camping, maar die is nog kolengestookt en dus traag, vandaag dus geen foto's.

• 04 November 2017 - 08:11

TRUUS DINGEMANSE:

Camper = vrijheid, wat een goede keuze hebben jullie gemaakt om zo rond te gaan reizen.