Adelaide - dag 3 - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Adelaide - dag 3 - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Adelaide - dag 3

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

01 December 2017 | Australië, Adelaide

Het heeft gisteravond en de afgelopen nacht geregend en de temperatuur is zo'n beetje gehalveerd. Dat houdt in dat het tegen de 20 graden Celsius is, wat op dit moment voor ons fris aanvoelt, maar voor jullie in Nederland klinkt dat waarschijnlijk als een welkome temperatuur.

We pakken de bus naar het centrum van Adelaide. De bushalte is 100 meter bij de camper vandaan: grasveld oversteken en we zijn er. Binnen no-time staan we in downtown Adelaide en deze stad "voelt" weer heel anders dan Sydney en Melbourne. Er staan hier meer - voor Australische begrippen - oude gebouwen. Er is minder hoogbouw dan in Melbourne en alles is wat ruimer opgezet, waardoor de stad niet zo "op ons af" komt. We drinken, uiteraard, eerst een kop koffie. Daarna struinen we de winkelstraat (Rundle Street en Rundle Mall) af en gaan vervolgens verder naar de Adelaide Central Market. Deze is, volgens de dame bij de receptie op de camping, beter dan de Victoria Market in Melbourne. In tegenstelling tot de Victoria Market wordt in de markthal van Adelaide geen kleding en snuisterijen verkocht. Wel heel veel eten, van vlees tot vis en van haver tot gort, van kaas tot, jawel: Nederlandse drop. Voor een kilo muntdrop betaal je hier ca $ 20. Er is ook een zaak die fotoappatuur verkoopt en een grote verzameling "oud" glas (oftewel oude lenzen) heeft staan. Toon komt nog in de overweegt nog om een oude 55mm 1.2 Nikon lens te kopen, maar mede vanwege de prijs (de verkoper weet wat ie verkoopt) kan hij de verleiding weerstaan.

Na ook het Chinatown van Adelaide bezocht te hebben, gaan we terug naar het centrum en na een overheerlijke lunch (ciabatta met prosciutto) bezoeken we de Art Gallery of South Australian Museum, waarvan de entree gratis is. Hier hangt, naast uiteraard de Westerse kunst die met name betrekking heeft op de kolonisatie van Australië, ook veel (hedendaagse) aboriginal kunst.

Na dit culturele deel van de dag lopen we nog wat verder door de stad en komen uit bij een Belgian Beer Café. We besluiten hier wat te gaan drinken. Toon bestelt een Westmalle donker. De barkeeper geeft te kennen dat het het laatste flesje is dat hij op voorraad heeft. No worries: er is nog genoeg andere keus en we zijn ook niet van plan er veel te drinken. Toch smaakt zo'n Westmalle down-under wel heeeeeel anders dan thuis. Toon kijkt maar eens op het etiket en leest dat de "best-before" date (uiterste houdbaarheidsdatum) staat op 16-01-2016. Een redelijk belegen biertje dus. De barkeeper schrikt behoorlijk als Toon er mee teruggaat naar de bar. Als wisselgeld krijgt Toon nu een Trappist Rochefort...houdbaar tot ergens in 2021. Die smaakt beter!

Terwijl we genieten van ons drankje worden we nog gebeld door de camping met de vraag of we nog een nacht langer willen blijven. Er heeft blijkbaar iemand afgezegd. We hadden doorgegeven dat we voor die laatste nacht al een andere camping gevonden hadden (en al hebben betaald), maar blijkbaar is dat bericht niet goed doorgekomen. Maakt niet uit, we waarderen de service en bedanken ze vriendelijk voor het aanbod.

Na het bezoek aan het stamineke nemen we de bus terug naar de camping. Daar aangekomen kunnen we merken dat het weekend is begonnen: nagenoeg alle plaatsen zijn bezet. Zo'n beetje direct na terugkomst komt er nogmaals iemand langs die komt vragen of we nog een nacht langer willen blijven. We voelen ons bijna bezwaard dat we morgen naar een andere camping verkassen...

We hebben niet echt zin om te koken en besluiten de bus te nemen naar het nabij gelegen winkelcentrum, waar ook een Indiaas restaurant zit. Het eten smaakt ook hier verrukkelijk en oh moeder, wat is het heet! Nah...valt wel mee. We worden uitgenodigd naar de "Bollywood en Salsa" avond te komen kijken die blijkbaar elke eerste vrijdagavond van de maand hier wordt gehouden. De link tussen Bollywood en salsa ontgaat ons, maar ach, nu we er toch zijn kunnen we ook wel even gaan kijken. We worden naar een naastgelegen zaaltje verwezen, waar al wat mensen zitten te eten en drinken. Het is zo'n typisch zaaltje voor feesten en partijen waar sfeer niet het belangrijkste is. Men heeft zijn best gedaan er wat van te maken, maar het is het allemaal net niet. Maakt niet uit: de mensen hebben het blijkbaar naar hun zin, het eten is goed en de bediening vriendelijk.

De muziek wordt gestart en we worden eigenlijk alleen getrakteerd op Salsa. De Bollywood zal uitverkocht zijn geweest. Er is ook nog mogelijkheid tot "audience participation", maar wij zijn - net als wat andere gasten - liever audience dan participants. Tussen de dansen door weet een kleine meid van naar schatting 3 jaar het aanwezig publiek te vermaken met haar danspasjes. Het is te zien dat haar vader de Salsa danser is. Na een aantal dansen is blijkbaar de Salsawood avond voorbij. We drinken onze wijn op en nemen de bus terug naar de camping.

In de camper jokeren we nog twee potjes. Dit is een beetje avondritueel deze vakantie. Maar gelet op de disbalans die er is tussen het aantal gewonnen potjes door Yvon en door Toon, is het maar de vraag of de kaarten de terugreis mee gaan maken. Hint: Yvon pakt de tassen in.