Sydney - dag 1 - Opera House - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Sydney - dag 1 - Opera House - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Sydney - dag 1 - Opera House

Door: Yvontoon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

31 Oktober 2017 | Australië, Sydney

Dinsdagochtend waren we allebei al om 6 uur klaarwakker: jetlag. Na een ontbijt met een stevige bak goede zwarte koffie zijn we met de trein richting Opera House gegaan. Het openbaar vervoer in Sydney is goed geregeld. Voor trein, bus en ferry hebben ze de "Opal card". Dit is een soort anonieme OV-chipkaart die je overal op kunt laden en waarmee je net als in Nederland in- en uitchekt als je gebruik wilt maken van de trein, bus of ferry.

We stappen uit op station Circulair Quay. Dit is ook waar de diverse ferry's aankomen en vertrekken. Na het uitstappen heb ik wat moeite Yvon bij te houden, zo graag wil ze naar het Opera House! En toegegeven: het is een erg mooi en indrukwekkend gebouw.

Omdat we er vroeg zijn is het er nog niet erg druk, dat zal later op de dag wel veranderen merken we! We lopen op ons gemak rond het Opera House en zijn geïmponeerd door zowel de omvang als de constructie.

's Middags nemen we een rondleiding door het gebouw en leren daar onder andere dat de bouw 10 jaar langer duurde dan gepland en dat de kosten van de bouw veertien keer zoveel bedroegen als oorspronkelijk had begroot. Dit kwam onder andere omdat de eerste fundering te licht bleek te zijn, waardoor deze vervangen moest worden door een andere.

Het Opera House is ontworpen door de Deense architect Jorn Utzon. Deze kwam uit een reders-familie en heeft zich voor het ontwerp laten inspireren door de zeilen van een zeilschip. De diverse concertzalen staan los van het buitenste deel. Hij heeft voor zijn werk de Pritzker Architectuurprijs gewonnen. Saillant detail is dat hij na lang aandringen van zijn kant ook de toiletten in het gebouw heeft mogen ontwerpen. Wij hebben dus gebruik mogen maken van prijswinnende potten. Het is maar dat jullie het weten.

Ook staat in het Opera House het grootste "mechanical tracker-action pipe organ" ter wereld: het heeft 10.244 pijpen. En er zijn blijkbaar maar 15 organisten op de wereld die gecertificeerd zijn om hierop te kunnen/mogen spelen. Helaas wordt het hierdoor maar weinig gespeeld. Onze gids heeft een keer het stemmen van het orgel meegemaakt. Wanneer ze de grootste pijpen stemmen, hoor je dit door de lage toon niet, maar voel je het wel: heel het gebouw trilt dan.

Tot zover de technische details...

Na het bezoek aan het Opera House zijn we doorgelopen naar The Harbour Bridge, geopend in 1932. Een indrukwekkend bouwwerk.

's Avonds zijn we nog terug gegaan omdat er om 9 uur een lichtshow op de daken van het Opera House vertoond zou worden. Dit stond aangekondigd in het Opera House zelf, maar wij hebben geen lichtshow gezien en zijn tegen half tien maar terug naar het hotel. Morgen onze tweede dag Sydney.