Kiama vertrek - Reisverslag uit Sussex Inlet, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu Kiama vertrek - Reisverslag uit Sussex Inlet, Australië van Yvonne en Anton Daalen - WaarBenJij.nu

Kiama vertrek

Door: YvonToon

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Anton

09 November 2017 | Australië, Sussex Inlet

Kiama - Fitzroy Falls - Kangeroo Valley - Hyams Beach - Sussex Inlet

We verlaten rond 9 uur de camping en rijden richting de Fitzroy Falls. Onderweg stoppen we bij Jamberoo Lookout. Hier hebben zien we een prachtig panorama over de vallei richting de kust. We raken aan de praat met een gezin dat daar ook even is gestopt. Zij komen net van de Fitzroy Falls en gaan naar Kiama. De man verteld dat hij leraar was op de school bij St James Cathedral. Hij heeft nu 10 weken vakantie omdat hij 10 jaar daar heeft gewerkt. Hij verteld ons dat in Australië je per gewerkt jaar 1 week vakantie opbouwt. Blijf je 10 jaar bij dezelfde baas, dan mag je deze 10 weken vakantie opnemen. Na die 10 jaar bouw je blijkbaar 2 weken vakantie per jaar op. Anton heeft volgend jaar zijn 25 jarig jubileum. 10*1+15*2 = 40 weken. Dat is 9 maanden. Wel vertelde hij dat men van dit systeem afwil. Het is te kostbaar en mensen worden ook niet gestimuleerd ander werk te zoeken.

Tot slot geven ze ons de tip ook naar de Belmore Falls te gaan. Die liggen min of meer op de weg naar de Fitzroy Falls. De laatste 5 kilometer daarnaar toe zijn onverhard en ook moeten we via een 2 meter brede betonnen plaat een rivier oversteken. Dit alles lukt zonder carrosserie-scheuren (of deuken). De waterval is best mooi, maar echt dichtbij kunnen we er niet komen. Wel genieten we (alweer) van het uitzicht. We maken wat foto's en vervolgen onze weg. Gelukkig is het richting Fitzroy Falls minder lang onverhard. De camper trekt het allemaal wel, maar het rammelt aan alle kanten.

De Fitzroy Falls zijn indrukwekkend. Ze vallen 81 meter naar beneden. Er zijn ook nog de Twin Falls, maar die staan helaas droog (of zijn ze in onderhoud?). Na wat gegeten te hebben rijden we door Kangeroo Valley (waar we geen Kangeroo zien) richting Hyams Beach. Dit is één van de witste, zo niet het witste strand ter wereld. Waarbij "wit" slaat op de kleur van het strand. Wat dan formeel ook weer niet klopt want wit is geen kleur. Maar terug naar het onderwerp: ook dit is enorm mooi, zeker de combinatie van het witte strand, het lichtblauwe zeewater en de donkerblauwe lucht. Verder vergapen wij ons (een beetje) aan de kapitale huizen die bovenop de klif staan.

Inmiddels is het al wat later in de middag en het wordt tijd een camping op te zoeken. We rijden eerst naar Bowdree National Park. Er staan tolhuisjes en blijkbaar moet je een dagpas kopen om het park in te mogen. Er ziet echter niemand in de tolhuisjes en ook werkt de automaat niet. Dan maar geen dagpas (wij laten een woordspeling achterwege). We rijden er rond, komen bij een kampeerplek waar een bord staat dat je eerst online moet boeken voordat je mag overnachten. Wij vinden het er ook niet aanlokkelijk uitzien en besluiten (via de app Campermate) een camping te zoeken. Die vinden we zo'n 30 kilometer verderop. We bellen en Bill neemt op. Bill verteld dat er nog plek is en wij gaan dus op weg naar Sussex Inlet. Onderweg stoppen we even om familie Kangeroo te fotograferen. Moeders draagt een jongeling in haar buidel.

Tegen 6 uur komen we op de camping aan. We worden hartelijk welkom geheten door Bill en zijn vrouw. We hebben het idee dat wij zo'n beetje de enige gasten op de camping zijn. Maakt verder niet uit: we hebben een plekje voor de nacht. Morgen is er weer een dag.

• 14 November 2017 - 21:12

L&L Buitenrust:

Loop wat achter met lezen. Wel spannen over zo'n smalle rijplaat te moeten rijden.
    Jammer dat ze daar van dat vrije dagen systeem af willen. Ook weer meegenomen een Kangeroo draagmoeder.
    Prachtig zo'n waterval.
    Groetjes vanuit Buitenrust.

• 29 November 2017 - 11:33

Lien:

Hallo, ik heb jullie reisverslag ontdekt, erg leuk. Wat betreft die week vakantie per jaar, dat zit zo. Iedereen heeft hier ongeveer 20 vakantiedagen per jaar, daarnaast heb je per jaar 5 ziektedagen met doorbetaling van loon. Als je deze dagen niet opmaakt, mag je ze opsparen voor een volgend jaar. Zo kun je na 10 jaar 10 weken ziekte-verlof-dagen tegoed hebben, naast je gewone vakantiedagen. Maar ja, als je tussentijds ziek wordt, dan moet je ze gebruiken natuurlijk. Er zijn mensen die zo veel mogelijk van die dagen opsparen tot ze een lange reis kunnen maken of zelfs tot hun pensioen of het gebruiken om voor een ziek familielid te zorgen.
    Die man die jullie ontmoet hebben had natuurlijk tijdens de schoolvakanties ook meestal vakantie, en daarnaast ieder jaar een week sickies (ziektedagen) tegoed. En de leraren hier vergaderen niet zo gauw een hele dag in de schoolvakantie, maar in de weken daarna en dan hebben de leerlingen een vrije dag.
    Ik hoop dat jullie dit nog lezen, anders gaan er vreemde verhalen de wereld rond.
    Goede reis verder, geniet er maar van.